Tips

Aandacht

Aandacht is het sleutelwoord bij mindfulness. Door de dingen van de dag met aandacht uit te voeren, maak je minder fouten, gaat de kwaliteit omhoog en heb je meer plezier. Het kan je ook helpen om te focussen op 1 taak, want multi-tasken lijkt aantrekkelijk, maar kost je onder aan de streep meer tijd.

Ook kun je van de ene plek naar de andere plek lopen in aandacht. Je kunt je zintuigen gebruiken en net wat rustiger lopen, dan dat je normaal doet. Geef de moed niet op als je bent afgeleid, dat is de natuur van onze onrustige geest. Je kunt iedere keer zonder zelf oordeel opnieuw beginnen. Probeer het maar eens uit, het kost je bijna geen extra tijd.

Je kunt tijdens gesprekken ook meer aandacht brengen bij het spreken en het luisteren. Merk maar op of je jezelf verliest in de ander of juist teveel met de aandacht bij jezelf bent. Misschien merk je op dat je  bijvoorbeeld aan het dagdromen bent of jezelf of de ander (ver) oordeelt. Het is de kunst om in aandacht tussen deze twee uitersten te blijven. Dus een deel van de aandacht bij de ander en een deel van de aandacht bij jezelf.

Als laatste tip; eet en drink met aandacht. Ook hier kun je gebruik maken van je zintuigen en op deze manier een time-out moment voor jezelf creëren.

Succes en veel inspiratie gewenst!

Interessante websites

Als je verder wilt lezen over het onderwerp mindfulness, kan ik in ieder geval onderstaande websites aanbevelen:

Audio

Heb je het gevoel dat je wordt meegenomen in stress of ongemak, dan kan 3 minuten ademruimte je gedurende de dag ondersteunen om een time-out te nemen om vervolgens een bewuste keuze te maken hoe je verder gaat.

Boekentips

Als je verder wilt lezen over het onderwerp mindfulness, kan ik onderstaande boeken aanbevelen:

  • Mindfulness voor beginners (+CD), Jon Kabat-Zinn
  • Waar je ook gaat, daar ben je, Jon Kabat-Zinn
  • Mindfulness, Edel Maex
  • Stilzitten als een kikker (voor kinderen), Eline Snel

Apps voor iphone/Android

Tijdens de workshop komt onder andere de bodyscan aan bod. De bodyscan maakt je bewust van je lichaam, maar houd je ook de spiegel voor hoe jij met dingen omgaat. Een korte variant van de bodyscan is beschikbaar op “dé Mindfulness App”.

Verder is er de engelstalige app “headspace” die je kan helpen om eenvoudig te leren mediteren. Het kost je slechts 10 minuten per dag.

Filmpjes