In 8 weken mindfulness integreren in je leven

8-weekse training “stressreductie door aandachttraining” (M.B.S.R))

Als mens hebben we in meer of mindere mate allemaal last van stress en onprettige ervaringen. Dit is afhankelijk van onze persoonlijke eigenschappen en omstandigheden. De golven zijn niet tegen te houden, maar je kunt wel leren surfen.Het probleem is dat we veel met onze aandacht ergens anders zijn, in plaats van in het hier en nu. We zijn onbewust bezig met wat er allemaal zou kunnen gebeuren en hebben meestal weerstand ten opzichte van onprettige ervaringen. Hierdoor kan stress en ongemak ontstaan. Mindfulness leert ons de aandacht te trainen door met een open en nieuwsgierige blik te kijken en aanvaarden wat er hier en nu is. Wat voor een gedachten heb ik? Wat is mijn stemming? Wat voel ik in mijn lijf? Het gevolg is dat er steeds meer ruimte ontstaat ten opzichte van deze ervaringen en we stress en ongemak op een natuurlijke manier kunnen beantwoorden.

De mindfulnesstraining is in de VS ontwikkeld door dr. Jon Kabat-Zinn onder de naam Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Kabat-Zinn ontwikkelde een programma van 8 maal 2,5 uur waarin het begrip aandacht centraal staat. Diverse technieken worden geoefend, en de deelnemers krijgen CD’s mee om thuis te oefenen.

Mindfulness is buitengewoon praktisch, zinvol en toepasbaar in het dagelijks leven. Inmiddels hebben wereldwijd tienduizenden mensen deze training gevolgd en zijn de positieve effecten ervan wetenschappelijk aangetoond. Mensen met (werk)stress worden zich er steeds bewuster van hoe de stress hen beïnvloedt. Zij leren minder vanuit automatische reacties te handelen. De stress en bijkomende lichamelijke klachten nemen hierdoor af. Mensen die chronisch pijn hebben en moe zijn, leren beter leven met hun beperkingen, zodat er meer ruimte in hun leven komt voor andere dingen. Mensen met depressieve klachten en mensen met angsten leren helder in het moment te zijn. Zij leren adequater hun klachten te hanteren.

Het 8-weeks programma is echter niet alleen bedoeld voor mensen met klachten. Voor de meesten van ons geldt dat wij grote delen van de dag op de automatische piloot functioneren. Mindfulness geeft je de controle terug en laat je met humor en mildheid naar jezelf kijken!
Een effectieve methode om gezonder te leren omgaan met stress, pijn, moeheid, burnout, ziekte en andere gezondheidsklachten.

Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness op jouw wijze in je leven te integreren.

Voor wie?

Voor iedereen die mindfulness echt wil integreren in het dagelijkse leven.

Praktische info

8-weekse trainingen voor teams worden door “Mindful in de hectiek” gegeven op een locatie naar keuze. Particulieren kunnen de training volgen bij “Leef in aandacht”, leefinaandacht.nl in het Centrum voor aandacht aan het Jean Monnetpark 43 in Apeldoorn.

bron: Leef in aandacht